Blog Uitgelichte Afbeelding (3)

Hoe maak ik mijn website toegankelijk voor mensen met een visuele beperking?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
In Nederland hebben ruim 300.000 mensen een visuele beperking, wat betekent dat ze blind of slechtziend zijn. Ook deze mensen hebben dezelfde behoefte om het internet te gebruiken als mensen zonder een visuele beperking. In deze blog een aantal manieren om je op weg te helpen.

Wat is een visuele beperking?

Mensen met een visuele beperking zien minder dan 30% (oftewel een gezichtsscherpte van 0.3) en blinde mensen zien zelfs minder dan 5%(!) (oftewel een gezichtsscherpte van 0.05).

Wereldwijd hebben 285 miljoen mensen een visuele beperking, waarvan 39 miljoen blind zijn. In Nederland hebben ruim 300.000 mensen een visuele beperking, waarvan 76.000 blind.

Een eenvoudige rekensom: heb je dus 1.000 maandelijkse bezoekers? Dan kun je ervan uitgaan dat daarvan gemiddeld 17 a 18 mensen visueel beperkt zijn, waarvan er gemiddeld 4 blind zijn.

En ook deze mensen met een visuele beperking maken uiteraard veel gebruik van het internet, en dus ook van jouw website, platform, webshop, etc.  

En hoewel zij hulpmiddelen hebben om hen hierbij te helpen, is het belangrijk dat jouw website ‘leesbaar’ is voor deze hulpmiddelen en daarmee ook de lezer zelf.

Hoe gebruiken visuele beperkte bezoekers jouw website?

Screenreader

Een screenreader of ‘schermlezer’ is een softwareprogramma dat de inhoud van een website voorleest aan diegene die achter de computer zit.

Het lezen hiervan gebeurt vaak met de spraakfunctie, maar kan ook met brailleregels worden gelezen wanneer de bezoeker bijvoorbeeld ook slechthorend is.

Vervolgens kan de websitebezoeker, wanneer dit succesvol werkt, met deze informatie een algemeen beeld vormen van je website.

Een screenreader ‘leest’ de website door middel van de content die er op staat, maar ook de elementen van een website, zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van een knop, titel of tabel.

Veelgebruikte voorbeelden van screenreaders in Nederland zijn bijvoorbeeld Jaws, NVDA en VoiceOver.

Brailleregels

Zoals hiervoor benoemd maken sommige bezoekers ook gebruik van brailleregels ter ondersteuning van de screenreader.

Bijvoorbeeld als ze ook slechthorend zijn, maar ook om specifieker te lezen en eventueel te controleren op spelfouten wanneer ze zelf iets in hebben gevuld.

Vergrotingssoftware

Van de visueel beperkte bezoekers zijn 76.000 van de 300.000 mensen blind (ongeveer 25%) en de rest (ongeveer 75%) heeft ten minste nog een gezichtsscherpte van 5-30%.

Voor deze groep is het gebruiken van een vergrotingssoftware soms mogelijk en erg aantrekkelijk. Deze software vergroot kleine stukjes tekst stap voor stap, om de lezer een goede ervaring te geven.

Omdat je stukje voor stukje een vergrote weergave te zien krijgt is het soms lastiger om een geheel beeld te vormen.

Contrast weergave

Ook maken sommige bezoekers gebruik van een contrast weergave om de tekst beter te lezen. Op deze manier is het soms duidelijker om teksten te lezen voor iemand met een visuele beperking.

Dit kan met software worden gerealiseerd, maar deze functie kunnen websites vaak ook zelf bieden door een software tool.

Simpele tips

Afbeeldingen

Een hele eenvoudige manier om je afbeeldingen toegankelijk te maken voor bijvoorbeeld blinde of slechtziende bezoekers, is door een omschrijving toe te voegen aan de afbeelding.

Zo kan een screenreader deze afbeelding ‘lezen’ en vervolgens weer voorlezen aan de persoon die achter de computer of telefoon zit.

Als je gebruik maakt van een CMS zoals bijvoorbeeld WordPress, kun je heel gemakkelijk een alternatieve tekst, titel, onderschrift en omschrijving toevoegen, zie onderstaande foto.

Een interessant bijkomend voordeel is niet alleen dat visueel beperkte lezers hier voordeel van hebben, ook Google leest je website hierdoor gemakkelijker.

En omdat Google het gemakkelijker en beter kan lezen, scoor je dus weer hoger in Google, en heb je er zelf ook nog eens profijt van.

‘’Je doet het niet alleen voor slechtzienden, maar ook voor Google. Want een toegankelijke website scoort veel beter bij zoekmachines. Eigenlijk is Google de allergrootste blinde.’’

- Tom Hessels

Opbouw van je website

Bouw je website, en met name je homepage, logisch op. Dit helpt de lezer om een goed beeld te krijgen van je website en de kans groter is dat hij/zij terugkomt.

Werk dus met duidelijke titels, voeg relevante afbeeldingen toe en werk met relevante CTA’s (call to actions). Verdwaalde, onnodige content kan visueel beperkte bezoekers verwarren en afschrikken.

Wil je bijvoorbeeld wel een verdwaalde foto omdat deze ter decoratie erg mooi is? Laat dan de alt-tekst leeg. Zo wordt de afbeelding onzichtbaar voor mensen met een screenreader programma.

Ook hier geldt, een logische opbouw wordt beloond door Google. Google wordt steeds slimmer en is in staat om te zien of je bezoekers langer op een pagina blijven, gemakkelijk leesbaar is en wat de waarde ervan is.

Zo zie je maar weer, uiteindelijk is het gewoon belangrijk dat je website voor iedereen op een relevante wijze toegankelijk is en goed leesbaar is.

Handige tools

Ook kun je natuurlijk zelf gebruik maken van een aantal handige software tools om je website toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking.

AudioEye

AudioEye is een veelgebruikte softwaretool om mensen met een visuele beperking een betere ervaring te bieden op je website.

Zij bieden een behoorlijk veelzijdig dashboard, waar veel functionaliteiten in zitten om je website beter toegankelijk te maken.  

Een voorbeeld van AudioEye is bijvoorbeeld op de website van NeilPatel.com

De prijs per maand start bij AudioEye vanaf $468 per jaar, of $39/maand, (tot 2K maandelijkse bezoekers)

Userway

Ook Userway is een geautomatiseerde softwaretool om je website toegankelijker te maken voor mensen met een visuele beperking.

Userway staat bekend om zijn vele integraties, zoals bijvoorbeeld WordPress, Joomla, Shopify en Wix.

De prijs per jaar start bij Userway vanaf $490 per jaar. (tot 300K maandelijkse bezoekers)

Accessibe

Qua overzicht en functionaliteiten is Accesibe misschien wel het meest overzichtelijke, en de keuze om direct te vertalen naar meerdere talen is zeker een groot voordeel.

De prijs per jaar start bij Accessibe vanaf $490 per jaar. (tot 300K maandelijkse bezoekers)

Tot slot

Samenvattend kan het dus erg waardevol zijn voor mensen met (en zonder) een visuele beperking om je website goed leesbaar te maken.

Daarnaast is het bijkomende voordeel dat een goed leesbare website ook gezien wordt door Google, zo heeft iedereen profijt van een goed leesbare website.

Laat me gerust weten in de reacties hoe jij toegankelijkheid realiseert op jouw website en welke tips ik nog vergeten ben te noemen!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *