Loyaliteitsprogramma's blog afbeelding

7 succesvolle voorbeelden van loyaliteitsprogramma’s

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Een loyaliteitsprogramma als consistent middel met als doel om klantloyaliteit te belonen. Loyaliteitsprogramma’s zijn een effectief middel geworden om klanten te promoveren tot ambassadeurs van jouw product, dienst of merk. In deze blog 8 succesvolle loyaliteitsprogramma’s om je te inspireren.

Douwe Egberts spaarprogramma

Als we kijken naar de levensduur van een loyaliteitsprogramma en de hoeveelheid deelnemers, is Douwe Egberts misschien wel de meest bekende van allemaal.

Met het spaarprogramma van Douwe Egberts spaar je voor waardepunten bij de aankoop van koffie van DE, welke je vervolgens in kunt ruilen voor mokken, glazen, melkopschuimers, etc.

Omdat de producten die je met de waardepunten kunt sparen relevante bijproducten zijn, maken mensen hier dankbaar gebruik van en behoudt het hoofdproduct, koffie, zijn waarde.

Door de laagdrempeligheid van het spaarprogramma als loyaliteitsprogramma maakt Douwe Egberts hier al jaren lang succesvol gebruik van.

Heineken biertegoed

In 2016 introduceerde Heineken ‘Biertegoed’ om een brug te slaan tussen horeca en de retail. Bij het kopen van een bier in de supermarkt, kon je een vers getapt biertje in de kroeg verzilveren.

Het werkte vrij simpel: koop Heineken bier in de supermarkt en ontvang punten (afhankelijk van hoeveel bier je kocht) om te sparen voor een of meerdere getapte biertjes in de kroeg.

Door het programma wilde Heineken natuurlijk werken aan de merkloyaliteit, maar wilde het ook de horecabezoek stimuleren. En dan met name natuurlijk de horecazaken die Heineken bier schenken.

En hoewel Heineken in 2020 stopte met het loyaliteitsprogramma omdat het niet meer voldoende aansloot op de behoeften van klanten, hebben toch 300.000 mensen maar liefst 2,6 miljoen getapte biertjes verzilvert.

Albert Heijn Bonuskaart

Albert Heijn veranderde in 2013 de boodschappenbelevenis in al zijn supermarkten. Met de bonuskaart had AH een centrale schakel gevonden in het loyaliteitsprogramma: Mijn Bonus.

Met behulp van de bonuskaart wilde de Albert Heijn 1-op-1 dialogen krijgen met klanten, door beter te luisteren en vervolgens o.a. persoonlijke kortingen aan te bieden voor veel gekochte producten.

Met de bonuskaart kun je je producten scannen op eventuele kortingen, die specifiek van jou op toepassing waren. Ook heeft Albert Heijn er Airmiles aan gekoppeld, waardoor je ook Airmiles kunt sparen op dezelfde AH Bonuskaart.  

En niet ten onrechte, want uit onderzoek blijkt dat maar liefst 83% van de consumenten bereid zegt te zijn om persoonlijke data te ruilen voor gepersonaliseerde aanbiedingen. 

Albert Heijn To Go App

En Albert Heijn heeft er verstand van, want in 2017 kwam de Albert Heijn, en dan met name de AH To Go, met een nieuw loyaliteitsprogramma: de AH To Go app.

AH lanceerde deze app voor mensen die de AH To Go regelmatig bezoeken en waarschijnlijk daarom ook vaak onderweg zijn.

De app geeft relevante deals aan relevante personen, op relevante momenten. Zo krijg je sochtends een ontbijtdeal, tussen de middag een lunchdeal en tegen de avond een avonddeal.   

Daarnaast spaar je automatisch voor koffie en fruit. Tenslotte bevat de app nog een map die op basis van je huidige locatie de meest dichtbij zijnde AH To Go winkel zoekt.  

Disney MyMagic+       

Disney speelde in op een compleet nieuw niveau van klantbeleving. Zij introduceerden MyMagic+. Dit was een technologisch systeem die ervoor bedoelt was om de klantbeleving te verhogen en de Disney figuren nog meer tot leven te laten komen.

Gasten van het Disneypark kregen een armband met technologie die persoonlijke gegevens bevatte zoals de favoriete attractie, ingangstickets maar ook bijvoorbeeld je verjaardag.

Zo kan Assepoester je bij binnenkomst met je naam groeten, kunnen de Disney figuren je allemaal feliciteren als je jarig bent en wordt je op de hoogte gesteld van de wachtrij bij je favoriete attractie.

Het MyMagic+ loyaliteitsprogramma verliep volledig automatisch, scheelde administratie voor Disney zelf en bracht de klantenbelevenis naar een compleet nieuw niveau.

KLM

KLM is een van de meest interessante bedrijven als het gaat om een loyaliteitsprogramma voor bestaande klanten.

Met het Flying Blue programma kunnen klanten door punten (XP) te sparen stijgen in loyaliteitsniveau. Zo start je met explorer, vervolgens silver, daarna gold en tenslotte platinum.

Hoe hoger het loyaliteitsniveau, hoe groter de voordelen en rewards. Denk hierbij bijvoorbeeld aan priority, stoelkeuze en het aantal te verdienen punten per euro die je uitgeeft.

En omdat ze werken met meerdere partners, kun je punten scoren als je niet zelfs niet eens aan het vliegen bent.

Plus: als je zakelijk vliegt, kun je met KLM ‘bluenity’ community andere ondernemers ontmoeten en daarmee vervolgens ervaring uitwisselen, kennis delen en nieuwe contacten leggen.

Amazon Prime

Amazon Prime kent een bijzonder loyaliteitsprogramma. Zoals ik ook in de complete gids voor loyaliteitsprogramma’s aangaf is dit programma snel te vertalen als een membership, en toch heeft het iets meer weg van een loyaliteitsprogramma.

Je kunt bij inschrijving van dit programma genieten van veel voordelen, denk hierbij aan gratis (snelle) verzending, exclusieve deals en entertainment (films, series, e-books, etc).

Mooi aan dit loyaliteitsprogramma is dat het niet alleen mooi lijkt, maar ook meetbaar invloed heeft op de loyaliteit van bestaande klanten.

Forrester kwam er namelijk door onderzoek achter dat meer dan 80% van de Prime-klanten die al minstens drie jaar aan het programma deelnemen aangeven ‘erop te vertrouwen dat Amazon hen als een gewaardeerde klant behandelt’. 

Dat maakt natuurlijk dat Amazon de eerste plek wordt waar mensen zoeken wanneer ze ergens naar op zoek zijn. Dit maakt dat deelnemers sneller herhaalaankopen doen en minder snel vergelijken met andere retailers.

 

Lees voor meer informatie mijn blog: ”Wat zijn loyaliteitsprogramma’s? De complete gids”

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *